torsdag 8. januar 2009

Blod og melk








Enda en innholdsrik dag, mildt sagt! I dag er det Ashura - shiamuslimsk helligdag og vi har vært med på festdag med parader gjennom Old Dhaka. En kan kanskje si det var banglaversjonen av 17-maifeiring, bare litt mer ekstrem på alle måter...40-50 mennesker samlet rundt deg til enhver tid (privatliv finnes ikke her), men da paraden begynte var det tusenvis som traska i høyt tempo gjennom gatene. Fikk beskjed om å ta av meg på beina, og av respekt til kulturen tok jeg av meg ecco-skoa og gikk som sild i tønne i sokkelesten! Et av ritualene var unge menn som slår seg selv til blods med knivblad festet i kjetting. Og blodet spruta spesielt på de som stod nærmest og fotograferte. I tillegg kom det en skvett melk flyvende, også rituale, samt diverse fjærkre som skulle ofres...Fint at jeg var tett i nesa, tror jeg. Og jeg var takknemlig for ikke ha blitt frastjålet annet enn en vannflaske og en pakke Lucky. For det var helt kaos - men fantastisk herlig!

Senere på kvelden ble jeg, sammen med to andre, invitert hjem til en tildligere Pathsala-student, Iqram, til middag. Veldig koselig familie med to små jenter; Iffat på 4år og Israt på 1,5år. Og maten var den beste jeg har smakt - hittil!

4 timer søvn i går natt - "bangla-fadderne" våre som skulle komme og hente oss kl 06 dukka opp først kl 07.30...yes, it's bangla time!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar